Skip to Content

Kundtjänstmedarbetare

Som kundtjänstmedarbetare är det du som är ansiktet utåt för företaget. Du sköter all den dagliga kundkontakten via inkommande och utgående samtal, e-post samt ofta även via andra kanaler så som sociala medier eller olika chattfunktioner. Du ansvarar för att kunderna blir bemötta på ett korrekt och professionellt sätt och får svar på sina frågor gällande sina ärenden. Du ska vara en god lagspelare och ha lätt för att prioritera och tycka om att lösa problem.

En kundtjänstmedarbetare har ofta många bollar i luften och ska kunna hantera olika system och ärenden på en och samma gång. Du ska vara stresstålig och tycka om när det händer mycket. Du ska dessutom kunna fatta snabba beslut, vara orädd som person och tycka om utmaningar och problemlösning. Ett gott siffersinne är också en fördel, då de inkommande ärendena ofta kan handla om betalningar, fakturor eller beställningar, beroende på bransch.

Ansvarsområden och fördelar med yrket

Kundtjänstmedarbetare är ofta en bred roll som kan innebära allt från fakturahantering, logistikärenden, kundkontakt, orderhantering samt andra administrativa sysslor. Ofta har man mycket kundkontakt via telefon och e-post, vilket i sin tur innebär att det är en fördel om du är en god människokännare, har lätta att interagera med olika typer av människor och har en genuin vilja att hjälpa och förbättra för både kunderna och dina medarbetare. Man sitter även oftast i team, vilket gör att du ska vara en god lagspelare och tycka om att ha ett högt personligt ansvar. Rollen är krävande på många sätt, men är även en rolig och varierande position där man lär sig massor av företaget som helhet och om de olika affärssystemen.

  • Varierande roll
  • Stort personligt ansvar
  • Brett ansvarsområde
  • Kundorienterad position
  • En perfekt språngbräda inom företaget

Hur blir man kundtjänstmedarbetare?

För att söka till en tjänst som kundtjänstmedarbetare behöver man oftast ingen högskoleutbildning. I enstaka fall för mer specialiserade kundtjänster kan det dock vara ett krav. De flesta kundtjänstrollerna förutsätter en gymnasial utbildning. Du ska ha en god kännedom av de vanligaste datorprogrammen, såsom Office-paketet. Den största delen av utbildningen för rollen sker på plats hos arbetsgivaren. Många företag har service på olika språk, något som är vanligt framförallt hos e-handelsbolag, så kunskaper i fler språk kan vara meriterande.

Man kan även gå olika kurser för att öka sina chanser för att få jobb som kundtjänstmedarbetare. Till dessa hör olika utbildningar inom ekonomi och administration eller utbildningar med inriktning mot IT. Det finns många olika roller inom kundtjänst, och beroende på vilken typ av bransch som intresserar dig, kan det vara en god idé att komplettera med en kurs för att öka dina chanser till att få en anställning.

Passar du som kundtjänstmedarbetare?

För att du ska passa som kundtjänstmedarbetare bör du vara utåtriktad, positiv, lösningsorienterad och en god lagspelare. Du ska trivas med att jobba i team, samtidigt som du ska vara orädd för att fatta egna beslut.

Du ska ha en god prioriteringsförmåga och tycka om när det händer mycket. Kunden står alltid i fokus och du ska ha ett genuint driv och en vilja att hjälpa och förbättra samt ge den bästa tänkbara servicen. Du är företagets ansikte utåt och du är oftast kundens första kontaktpunkt. Du ska dessutom ha en god administrativ förmåga och trivas med att jobba mot satta mål. Om du har en ambition att klättra på karriärstegen, är en roll inom kundtjänst en fantastiskt språngbräda för fortsatta karriärmål.

  • Positiv
  • En god lagspelare
  • God administrativ förmåga.
  • Lösningsorienterad.
  • Utåtriktad.

Karriärmöjligheter

Som kundtjänstmedarbetare får man en unik inblick i företaget och sitter ofta i olika system samt samarbetar med olika avdelningar. Man får en förståelse för hur saker hänger ihop och lär sig mycket även om hur de andra avdelningarna arbetar och fungerar. Man kan därefter söka sig vidare inom företaget, eller så kanske man hittar en roll som man vill utbilda sig inom. Det finns goda möjligheter att avancera inom företaget, och inte sällan befordras man till andra avdelningar från sin roll inom kundtjänst. Exempel på detta kan vara inom marknadsföring, ekonomi, logistik eller inköp. Du kommer att ha fördelen med att lära känna företagets kunder och deras behov, önskemål och preferenser för att kunna arbeta vidare med din nya roll.

Genomsnittslön för en kundtjänstmedarbetare

Genomsnittslönen för kundtjänstmedarbetare varierar beroende på var i landet du arbetar samt vilken typ av kundtjänst du arbetar med. Även ålder och erfarenhet spelar in, och många företag tillämpar en individuellt anpassad lönesättning. En specialistroll inom kundtjänst brukar i snitt ha högre lön än en mer generell supportroll i större kundtjänster, till exempel på ett stort callcenter. Ansvarsområdena brukar växa inom rollen under tiden och man kan höja sin lön rejält genom att visa framfötterna och genom att ta ansvar.

Expandera/ minimera
Ladda upp ditt CV!
Öka din synlighet mot arbetsgivare.

Genomsnittslön per ort

Stockholm 25100 Kr
Malmö 24250 Kr
Linköping 23400 Kr
Örebro 23000 Kr
Kalmar 22300 Kr

Orter med flest jobb

  • Stockholm
  • Malmö
  • Linköping
  • Örebro
  • Kalmar

Topp 5 lärosäten

  • Komvux
  • Folkuniversitetet
  • IHM Business School
  • John Bauer Gymnasiet
  • Nackademin

Antal års erfarenhet

0 - 1 år 9%
1 - 2 år 1%
2 - 5 år 11%
5 - 10 år 20%
+10 år 58%

Utbildningar

  • Yrkesutbildad
  • Gymnasieskola eller motsvarande
  • Universitet/Högskola
  • Enstaka kurser