Jobbet Linuxtekniker till Schibsted’s NOC i Stockholm har sparats.

Fortsätt

Redo att ansöka?

Vänligen bekräfta din mailadress för att starta din ansökan.
För information om hur vi hanterar dina personuppgifter, se vår Sekretesspolicy.

Jobb sparad

Ange din e-postadress för att spara det här jobbet

Du sparar detta jobb som:

SE
sökresultat

Linuxtekniker till Schibsted’s NOC i Stockholm publicerad av Schibsted Enterprise Technology AB

Sista ansökningsdag idag
Deltidsanställd
Stockholm

Arbetsbeskrivning



arbetsbeskrivning.

På detta konsultuppdrag hos vår kund erbjuds du en rolig och utmanande miljö med komplexa system som ställer höga krav på upptid och tillgänglighet. Det är ett stort förtroende med ansvar för Sveriges mest kända varumärken. Du får goda möjligheter att utvecklas i teamet, med exempelvis ansvarsområden som automatisera och utveckla systemen.  Dessutom ett bra läge mitt i city.  Vår kund Schibsted Enterprise Technology sköter Schibsted- samt Adevinta-koncernernas globala IT miljö som består av ca 100 bolag och 8100 användare över hela världen. 
På E-Tech är de 130 st som arbetar med drift, support, övervakning och vidareutveckling av alla bolagens olika system och applikationer.

I NOC teamet är de 12 personer; 6 st. inklusive chefen är “dagtidare” samt 6 st. går på ett rullande skiftschema så att NOC är bemannad dygnet runt, året om. De 11 teknikerna har kompetens så att alla kan gå in och ta driftansvaret eller stötta varandra under incidenter eller med utbildningar.
NOC:en har hand om ca 700 olika system och applikationer. Det mesta ligger på Linux servrar. Projekt pågår att flytta över drift mer och mer till AWS-lösningar.
Servicedesken tar emot ca 4500 ärenden per månad och ca 5-10% kommer till NOC:en. En minst lika vanlig input är alarm från monitoreringen eller att ledande IT-personal kontaktar NOC direkt då större incidenter inträffar.


ansvarsområde.

NOC:en ansvarar för drift och övervakning av IT-systemen för Schibsteds interna kunder, både i Sverige och globalt. Även den primära driften av stora varumärken, t.ex. Aftonbladet, SvD, Blocket, Lendo. Utöver att hantera larm, ärenden, underhåll, optimering och felsökning av applikationer och OS kommer du, när du blivit mera erfaren, även att driva mindre projekt för NOC:s räkning, ta emot dokumentation och kravställa gentemot interna systemägare, eller utveckla mjukvara i enklare former för våra interna verktyg.
Rollen är mycket varierande och passar dig som vill arbeta brett och lära dig mycket om många olika IT-discipliner. 

Teamet jobbar enligt ITIL och på kvällar och helger agerar du även Incident Commander vid behov, enligt de ramverk som Schibsted tillämpar internt.
På nattpassen och helgerna agerar NOC:en även Servicedesk vilket gör att du under de passen även ibland arbetar med att hantera klientärenden och mer traditionell IT-hantering på klientsidan, både från Sverige och Norge.


arbetstider.

Du kommer att arbeta skiftpass på 3-skift, alltså inklusive kvällar, nätter och helger. Den normala fördelningen är 7 pass av samma sort i rad, följt av en ledigvecka. De tre passveckorna är alltså 7 x 06:00-15:30, 7 x 13:00-22:00, 7 x 21:00-06:30, med lediga veckor mellan varje passvecka.


kvalifikationer.

Vi söker dig som kan behålla lugnet när det kommer in kritiska incidenter, speciellt på natten när du sitter själv, men kan kalla in många människor från olika delar av koncernerna vid behov. Du behöver lära dig vem man ska kontakta när och koordinera rätt i ärendena.

Din tekniska kunskap:
Måsten:
- Linux servrar (RHE, CentOS, Debian eller motsvarande)
- Arbeta skiftgång 24/7

Ganska bra på, eller kommer snabbt att lära sig:
- Mac OS
- Smartphones (iPhone+Android)
- Nätverk
- PC

Förståelse för:
- AD
- VMWare

Meriterande:
- Eftergymnasial utbildning inom IT, t.ex. yrkeshögskola, egna studier, universitets-/högskolekurser.
- Programmering eller scriptning, t.ex. i Bash, Python, javascript, cron-jobb

Språk: Svenska, engelska flytande i tal och skrift

Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och har en mycket bra problemlösarförmåga för att på ett bra sätt hantera kritiska problem. Många förändringar pågår ständigt hos Schibsted, det är därför viktigt att du är flexibel och har lätt för att sätta dig in i nya system och applikationer. 
Det är viktigt att du brinner för teknik och allt som har med Linux att göra!


erfarenhet.

Linuxtekniker helst 2-3 år, (alternativt Servicedesk)


ansökan.

Vi kommer att ta emot ansökningar löpande. Om du har frågor om tjänsten kontakta jennifer.wentling@randstad.se.

Referens

201298272

Skriv in din e-postadress så skickar vi dig liknande jobb som detta.

Tack! Vi skickar jobb som liknar detta till