Skip to Content

Servicetekniker

Serviceteknikerns jobb innebär planering, analyser, felsökning och att åtgärda allmänna fel på maskin- och driftanläggningar med fokus på hydrauliska, mekaniska och elektriska system. Serviceteknikern administrerar och planerar service och kan med en miljömässig och ekonomisk överblick välja en strategi för service samt underhåll. Servicetekniker finns inom många branscher, till exempel inom maskin- och fordonsindustrin samt data/IT. Många verksamheter, som till exempel energibranschen, har idag ett stort behov av personal med kompetens att underhålla system och att leda installationer.

Som servicetekniker arbetar du ofta ute hos kunder och löser reparationsfel på plats. Du kan exempelvis arbeta med service av maskiner som bland annat grävmaskiner, hjullastare och dumprar. Om du föredrar att arbeta på datoranläggningar arbetar du oftast på verksamheter som tillverkar eller säljer datorer och dess utrustning. Du kommer förhoppningsvis arbeta med service och installation av det som du har inriktat dig på under din utbildning eller genom arbetserfarenheten som du har.

Ansvarsområden och fördelar med yrket

Som servicetekniker omfattar dina arbetsuppgifter i huvudsak underhåll, felsökning, montering och installationer hos verksamhetens uppdragsgivare. Du har en central och viktig roll i företaget, du samarbetar med dina medarbetare och tillsammans bygger ni upp långsiktiga relationer med både befintliga och nya kunder. En av fördelarna med att arbeta inom serviceteknik är att ingen dag är den andra lik, det innebär att man inte alltid jobbar på en och samma plats. Många har även friheten att lägga upp sitt arbete som de vill. Det är ett socialt arbete, du samarbetar med medarbetare i verksamheten och du kommer i kontakt med kunder och leverantörer. Naturligtvis är detta yrke roligt och väldigt givande. Framförallt är det ett flexibelt och varierande arbete det handlar om.

  • Givande och varierande arbete
  • Socialt arbete
  • Ingen dag är en annan lik
  • Utmanande och utvecklande
  • Samarbete med andra

Hur blir man servicetekniker?

Om man vill arbeta inom detta område finns yrkeshögskoleutbildningar på två till tre år. För att arbeta som servicetekniker inom data kan man exempelvis läsa det treåriga El-programmet i gymnasiet, i detta program finns inriktningen Datorteknik. Inom Teknikprogrammet finns inriktningar i datorteknik på flera orter. På yrkeshögskolor finns det många utbildningar inom data, några är datanätteknik, systemteknik, systemadministratör, IT-tekniker och datorkommunikation. Utbildningen är bred och ditt framtida jobb kan finnas inom flera olika branscher.

För att komma in i dessa utbildningar krävs oftast en treårig gymnasieutbildning och särskild behörighet i en del ämnen. Utbildningen kombinerar teori och praktik. Ett exempel är att studera på Utvecklingscentrum, där det läggs stor vikt på hög kvalitet när det gäller lärare, undervisning och studiemiljö. Efter utbildningen har du goda möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Väldigt ofta får servicetekniker inom data en vidareutbildning av företaget som de arbetar på och flera datatillverkare genomför olika certifieringar och produktutbildningar.

Passar du som servicetekniker?

För att bli en framgångsrik servicetekniker behöver du både ha teoretiska och praktiska kunskaper. Du bör vara ansvarsfull, ha ett stort teknikintresse samt noggrann och strukturerad. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och i grupp samt att du är flexibel och engagerad i din yrkesroll. Det är även viktigt att du är socialt kompetent, då arbetet innebär mycket kontakt med kunder och leverantörer. Det gäller att kunna hantera människors reaktioner och olika krav som de kan ha samt att vara tålmodig. Man ska vara stresstålig och ha ett tekniskt och logiskt tänkande. Man måste ha körkort då man kör mycket bil inom detta yrke. Det ställs krav på teknisk skicklighet och du ska kunna hantera tekniska hjälpmedel som datorer och IT-verktyg, vilka är nödvändiga i detta arbete.

  • Ansvarsfull
  • Socialt kompetent
  • Teknisk skicklighet
  • Logiskt tänkande
  • Stresstålig

Karriärmöjligheter

Eftersom serviceteknik inkluderar ett brett område med flera olika inriktningar är det inte enkelt att bedöma situationen på marknaden gällande utbud på jobb och konkurrens. För vissa inriktningar inom serviceteknik finns det goda framtida möjligheter att arbeta som servicetekniker. Inom IT-sektorn väntas efterfrågan stiga inom de kommande åren. För tillfället utbildas det lika många som det anställs och finns behov av. Eftersom utbildningen är bred kan man arbeta inom flera olika branscher. Ett exempel är energibranschen, där det görs stora satsningar och som är i stort behov av att anställa personal. Naturligtvis är det en merit om du har praktiserat under utbildningen och om du har arbetserfarenhet inom yrket. Du har flera möjligheter att utvecklas i din yrkesroll till bland annat underhålls- eller servicechef och konstruktör.

Genomsnittslön för servicetekniker

Som servicetekniker tjänar du relativt bra. En genomsnittlig lön för en person som arbetar inom serviceteknik är cirka 25 000 kronor. Lönen beror ofta på kompetens och erfarenhet. Inom den privata sektorn är lönerna högre än i den offentliga sektorn. I storstäderna som Stockholm, Göteborg och Malmö är lönerna ofta lite högre än på de mindre orterna. Om man vill göra karriär och utvecklas samt få möjligheten att höja sin lön är det klokt att byta jobb med jämna mellanrum.

Expandera/ minimera
Ladda upp ditt CV!
Öka din synlighet mot arbetsgivare.

Genomsnittslön per ort

Malmö 31750 Kr
Stockholm 30000 Kr
Eskilstuna 0 Kr
Gothenburg 0 Kr
Uppsala 0 Kr

Orter med flest jobb

  • Malmö
  • Stockholm
  • Eskilstuna
  • Gothenburg
  • Uppsala

Topp 5 lärosäten

  • Komvux
  • NTI skolan
  • Lexicon
  • Högskolan i Karlstad
  • Linköping/Örebro

Antal års erfarenhet

0 - 1 år 7%
1 - 2 år 0%
2 - 5 år 3%
5 - 10 år 5%
+10 år 85%

Utbildningar

  • Yrkesutbildad
  • Gymnasieskola eller motsvarande
  • Universitet/Högskola
  • Kandidatexamen