Skip to Content

Marknadskoordinator

Som marknadskoordinator fungerar du som en spindel i nätet och blir en länk mellan olika avdelningar på företaget, framför allt marknadsavdelning och säljavdelning. Marknadskoordinatorn jobbar ofta med sitt arbete i projektform och fungerar då som projektledare. Du jobbar mycket med att koordinera marknadsaktiviteter, till exempel event och kampanjer. En viktig del i det arbetet består av att analysera företagets produkter och deras marknad. Ofta ingår även arbete med sociala medier och webbplatser.

Marknadskoordinatorns främsta uppgift är på många marknadsavdelningar den som planerar, bokar och driver igenom mässor, event och kampanjer. Det innebär mycket kontakter internt och externt såväl som kreativa uppgifter såsom grafisk utformning av material och annonser. Rollen som marknadskoordinator är bitvis mycket krävande med mycket stress och deadlines. Det gäller att kunna hålla koll på många saker samtidigt. Arbetet är även väldigt spännande och lärorikt och ingen dag kommer vara den andra lik.

Ansvarsområden och fördelar med yrket

Som marknadskoordinator måste du ha stenkoll på läget på marknaden för företagets produkter. Om en ny konkurrent kommer ut på marknaden eller om kundernas behov förändras måste du kunna förutspå det innan det sker. Därför är ett av dina viktigaste ansvarsområden att analysera marknad och produktlönsamhet. Du har även ansvar för att planera och genomföra marknadsaktiviteter för att stärka varumärke och produkter, med allt som hör till. Det är ditt ansvar att lösa problem som uppstår under vägen så att projektet blir lyckat. Ofta krävs att du hittar kreativa lösningar och tänker utanför boxen. Du ansvarar också ofta för företagets kommunikation via sociala medier och webbplatser. Du arbetar under marknadschefen men ansvarar för dina egna projekt. Ofta samarbetar du även med marknadschefen för att utveckla företagets marknadsföring.

  • Mycket ansvar
  • Varierande arbetsuppgifter
  • Stor frihet
  • Chans att driva egna projekt
  • Goda karriärmjligheter

Hur blir man marknadskoordinator?

Många av de som arbetar som marknadskoordinatorer har läst på högskola eller universitet. Det är vanligt att ha läst marknadsföring, exempelvis ekonomprogrammet med inriktning marknadsföring. Du kan även läsa kommunikation, till exempel medie- och kommunikationsvetenskap och liknande. Du kan även läsa fristående kurser och kombinera som du vill. Det finns även utbildning till marknadskoordinator på yrkeshögskola. Fördelen med att läsa på högskola eller universitet är att du får en bred utbildning och är redo för de flesta jobb inom marknadsföring.

Förutom kurser inom marknadsföring och kommunikation är det bra att ha läst lite företagsekonomi. Kurser i projektledning är väldigt meriterande, och extra bra är om du redan har erfarenhet av arbete i projekt. Ett tips är att engagera dig i att ordna event på skolan under tiden du studerar. Om du vill bli marknadskoordinator är det också viktigt att ha kunskaper i hur sociala medier fungerar och grafisk formgivning. Språk och it-kunskaper är alltid meriterande.

Passar du som marknadskoordinator?

För att trivas i rollen som marknadskoordinator krävs att du är stresstålig och kan ha många bollar i luften samtidigt. Då mycket arbete sker mot deadlines är det viktigt att du snarare blir motiverad av dessa än stressad. Det är också viktigt med god samarbetsförmåga då arbetet omfattar mycket kontakter med andra människor. Vidare krävs att du både är organiserad och kan strukturera ditt arbete, samtidigt som du kommer ha nytta av din kreativitet och din förmåga att tänka utanför boxen. Det är ett jobb som kräver att du arbetar hårt och beroende på var i projekten du befinner dig så kan en del övertid krävas. Du bör vara positiv även vid motgångar och ha en förmåga att lösa varje problem som dyker upp.

  • Stresstålighet
  • Samarbetsförmåga
  • Kreativitet
  • Analytisk förmåga
  • Ansvarsfull

Karriärmöjligheter

Många företag som söker en marknadskoordinator vill ha någon med erfarenhet av branschen. Ett bra sätt att få in en fot på företaget och i branschen kan vara att börja som marknadsassistent. Då kommer du få en bra överblick över hur marknadsavdelningen fungerar. Många gånger är också gränsen mellan marknadsassistent och marknadskoordinatorn på ett företag ganska luddiga , och om du visar att du inte är rädd för att ta ansvar och jobba hårt har du goda möjligheter att bli befordrad. För de flesta marknadskoordinatorer är jobbet som marknadschef nästa naturliga steg. Andra möjliga tjänster att söka sig vidare till är till exempel brand manager/varumärkesansvarig eller key account manager. När du lärt dig branschen tillräckligt bra kan du även öppna eget och arbeta som konsult.

Genomsnittslön för en marknadskoordinator

Lönen för en marknadskoordinator varierar stort beroende på hur mycket ansvar tjänsten omfattar samt vilka arbetsuppgifter som ingår. Även var i landet du arbetar och på vilket företag påverkar. Om du vill få upp din lön inom yrket ska du inte vara rädd att be om mer ansvar. För att få en bättre löneutveckling är det även bra att byta företag ibland. Om du inte har en projektledande roll bör du se till att få det då det kan göra stor skillnad för lönen.

Expandera/ minimera
Ladda upp ditt CV!
Öka din synlighet mot arbetsgivare.

Genomsnittslön per ort

Helsingborg 270000 Kr
Stockholm 37550 Kr
Malmö 27100 Kr
Lund 25000 Kr
Gothenburg 0 Kr

Orter med flest jobb

  • Helsingborg
  • Stockholm
  • Malmö
  • Lund
  • Gothenburg

Topp 5 lärosäten

  • Berghs School of Communication
  • Stockholms Universitet
  • Stockholms universitet
  • Folkuniversitetet
  • IHM Business School

Antal års erfarenhet

0 - 1 år 5%
1 - 2 år 1%
2 - 5 år 8%
5 - 10 år 13%
+10 år 74%

Utbildningar

  • Yrkesutbildad
  • Universitet/Högskola
  • Gymnasieskola eller motsvarande
  • Enstaka kurser
  • Magister eller Civilingenjörsexamen