Skip to Content

Marknadschef

Att jobba som marknadschef innebär att du är ansvarig för den interna och externa kommunikationen. Du finns alltid tillhands och kan det mesta när det kommer till hur man når ut till potentiella kunder. Att jobba inom marknadsföring kan innebära att man jobbar både med operativa och strategiska frågor gällande till exempel kundsegmentering, analys av marknadsutvecklingen till mer kreativa uppgifter som framställandet av kampanjer och ledning av olika mässor och events.

Andra uppgifter som en marknadschef har är exempelvis ansvaret och koordinationen kring olika undersökningar som görs för att analysera marknadens behov och att se till att företagets marknadsplan efterföljs. Marknadschefen definierar vilka kanaler företaget ska kommunicera på. Andra arbetsuppgifter är bland annat att skriva pressrelease för företaget, ansvara och följa upp marknadsplaner och ge rapporter till styrelsen. Du ska aktivt och på eget initiativ lägga fram förslag till förändringar, förbättringar och övriga åtgärder som behövs för företagets utveckling.

Ansvarsområden och fördelar med yrket

Marknadsföring är viktigt för ett företag och en av nycklarna till att marknadsföringen ska lyckas är att se och förstå vad för behov eller problem det finns på marknaden och sedan erbjuda en lösning. Som marknadschef ansvarar du exempelvis inför företagets VD och styrelse och för att företaget och dess produkter eller tjänster når marknaden och den utvalda målgruppen. När man arbetar med marknadsföring har man aldrig tråkigt, man möter nya utmaningar varje dag. De senaste årens teknologiska utveckling har bidragit till att företag har ett stort beroende av duktiga medarbetare som hanterar området "online" och "offline". Det är ett utvecklande arbete, det betyder att man utvecklas hela tiden, dels på grund av att arbetsuppgifterna varierar och dels för att man är i kontakt med andra människor konstant.

  • Utmanande och utvecklande
  • Samarbete med andra
  • Aldrig tråkigt
  • Kreativt arbete
  • Inspirerande och roligt

Hur blir man marknadschef?

För att arbeta som marknadschef krävs en eftergymnasial utbildning med inriktning inom marknadsföring och kommunikation. Man kan läsa hela program och enstaka kurser både i högskolan och på privata institut. Berghs är ett exempel där man kan hitta flera olika utbildningsprogram inom marknadsföring. Man kan även läsa marknadsföring på distans. Det finns många olika program och kurser att välja mellan, på utbildningarna får du lär dig de grundläggande koncepten gällande marknadsföring.

För att öka dina chanser att få arbete som marknadschef är det meriterande om du även har läst lite olika kurser, exempelvis inom ekonomi och försäljning. En annan fördel är om du har arbetslivserfarenhet från arbete med marknads- och kommunikationsfrågor. Naturligtvis är det även en merit om du har arbetat inom andra områden, marknadschefens arbete är så brett att allt man har arbetat med är meriterande. En annan viktig sak är att ha goda kunskaper i engelska.

Passar du som marknadschef?

För den som vill jobba inom marknadsföring krävs ett relativt stort intresse för media. För att bli en framgångsrik marknadschef är det en fördel om man är social, då får man lättare att känna sig bekväm i rollen eftersom det handlar mycket om kontakt med andra människor och framförallt handlar det om relationsbyggande. En annan viktig egenskap är att vara stresstålig i och med att man alltid har strikta deadlines att följa. Naturligtvis krävs det att man har ett visst intresse för nya medier för att man ska lyckas i sin arbetsroll. Marknadschefen kommunicerar "till" och "med" sina kunder, det handlar till stor del om interaktiv kommunikation. Eftersom detta är en bred bransch är det en fördel om man fokuserar på att bli duktig på flera områden.

  • Ansvarsfull
  • Social
  • Kreativ
  • Strukturerad
  • Intresse för medier

Karriärmöjligheter

För att ett företag ska lyckas med sin marknadsföring krävs det en marknadschef som kan analysera behoven. Utvecklingsmöjligheterna är stora då efterfrågan av folk inom marknadsföring är hög. Intresset för att jobba med marknadsföring har varit stort under en längre tid. De senaste årens teknologiska utveckling har bidragit till att verksamheter är i stort behov av marknadschefer. Dock är konkurrensen stor och lediga tjänster tillsätts omgående. Marknadschefens roll kommer att bli alltmer komplex och processinriktad. Det finns förutsättningar för framgång och för ett riktigt spännande jobb för den som lyckas anpassa sig till förändringarna som sker i världen, som skapar sig äkta kundförståelse, för den som kan argumentera för sin sak och som är villig att samarbeta samt har förmågan att få med sig resten av organisationen.

Genomsnittslön för marknadschef

Som marknadschef tjänar du relativt bra. En genomsnittlig lön för marknadschefer är ungefär mellan 44 000 kr och 53 000 kr per månad. Vid en högre svårighetsnivå är lönen högre samt om man arbetar i en av storstäderna, till exempel Stockholm, Göteborg och Malmö är lönerna oftast lite högre än i de mindre orterna. Inom den privata sektorn är lönerna högre i jämförelse med den offentliga sektorn. Om man vill göra karriär och samtidigt höja sin lön är det klokt att byta jobb med jämna mellanrum.

Expandera/ minimera
Ladda upp ditt CV!
Öka din synlighet mot arbetsgivare.

Genomsnittslön per ort

Stockholm 45500 Kr
Göteborg 44400 Kr
Halmstad 43700 Kr
Malmö 42300 Kr
Umeå 41500 Kr

Orter med flest jobb

  • Stockholm
  • Göteborg
  • Halmstad
  • Malmö
  • Umeå

Topp 5 lärosäten

  • IHM Business School
  • Stockholms Universitet
  • Handelshögskolan Göteborg
  • Uppsala Universitet
  • Påhlmans Handelsinstitut

Antal års erfarenhet

0 - 1 år 4%
1 - 2 år 1%
2 - 5 år 1%
5 - 10 år 6%
+10 år 88%

Utbildningar

  • Yrkesutbildad
  • Universitet/Högskola
  • Gymnasieskola eller motsvarande
  • Kandidatexamen