Skip to Content

IT-Support

Att arbeta med IT-support kan innebära att du är verksam inom ett flertal områden. En vanlig roll är hos en IT-tjänstleverantör där du tar emot tekniska ärenden från företagets kunder och hjälper till med att hitta den bästa lösningen. Du guidar kunden via telefon eller så ansluter du till kundens system via en fjärruppkoppling som ger dig kontroll över dennes system.

En annan arbetsuppgift inom detta yrke kan vara att man utgår från företagets tekniska avdelning där man hjälper anställda med IT-support relaterade till företagets datorer och system. Till exempel med inloggningsuppgifter eller filer som raderats av misstag. Du jobbar med teknisk support på en service desk, help desk eller som first line support. Det finns många engelska uttryck inom detta yrke vilket beror på att de flesta IT-system är på engelska.

Ansvarsområden och fördelar med yrket

Du ansvarar för problemhantering och felsökning åt kund eller företagets anställda, beroende på om du jobbar med extern- eller internsupport. Du gör uppföljningar för att säkerställa att problemen är åtgärdade eller eskalerar ärenden ifall en lösning ej går att finna. Andra ansvarsområden kan vara att bevaka ärenden och beställningar av tekniska system. Du installerar ny teknik och besvarar telefonsamtal rörande tekniska frågor. IT-support kan innefatta att du ansvarar för företagets Windows-system, Office-paketet, telefoni och växel, mailflöden och videokonferensutrustning. Alternativ support via telefon för felsökning av bredband eller andra nättjänster. Det är ett perfekt jobb för dig som gillar att hjälpa människor då du oftast blir kundens huvudkontakt och den som ser till att tekniken fungerar som den ska.

  • Perfekt om du gillar att hitta lösningar
  • Utmanande jobb
  • Varierande yrke med olika arbetsuppgifter
  • Verksam i en bransch under ständig utveckling
  • Möjlighet att avancera inom yrket

Hur blir man IT-support?

Vilken utbildning som är bäst när du vill jobba med IT-support skiljer sig åt beroende på jobbets ansvarsområden. Det finns företag som anställer dig med gymnasial utbildning, där du sedan får gå en intensivkurs för att lära dig allt om de specifika arbetsuppgifterna. Om du däremot arbetar med komplexa IT-system samt hård och mjukvara är en högskoleexamen inom exempelvis IT och kommunikation, alternativt en yrkesförberedande kurs, en lämplig bakgrund.

Det finns många olika kurser för dig som vill förbättra dina kunskaper om IT-support. Fördelen med att jobba inom IT- industrin är att utbildningar anpassas efter den dynamiska världsmarknaden vilket innebär att det är enkelt att fortbilda sig om en viss kunskap är efterfrågad. Att studera på deltid och distans är möjligt om du inte vill binda upp dig på heltidsstudier. Du kan läsa enstaka kurser inom exempelvis systemadministration. Du bör ha god engelska i tal och skrift.

Passar du som IT-support?

För att jobba med IT-support bör du vara tekniskt lagd, ha en god servicekänsla och en vilja att leverera lösningar. Det är bra att vara stresstålig då yrket kan innebär att du jobbar i en stressig miljö med många människor som vill ha din hjälp. Ibland kan den du hjälper vara otålig och frustrerad på grund av felande teknik och då är det bra att ha en stor portion tålamod och förståelse för situationen. Att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och att vara genuint intresserad kommer att ha en positiv inverkan på din karriär. Du motiveras även av kluriga situationer och brinner för att identifiera problematiken som ligger bakom ärendet.

  • Problemlösare
  • Tekniskt lagd
  • God servicekänsla
  • Samarbetsförmåga
  • Stresstålig

Karriärmöjligheter

Det finns goda karriärmöjligheter för dig som vill jobba med IT-support. Detta eftersom IT-jobb tillhör en av de yrkeskategorier som är ständigt efterfrågade på arbetsmarknaden. Om du ser till att visa framfötterna och kontinuerligt uppdatera dina kunskaper inom området kan du avancera till avdelningschef, systemchef eller till senior IT-tekniker. Du hittar dessa jobb inom statlig, privat och kommunal sektor, samt inom landstinget. Om du jobbar för ett större företag är chansen stor att det finns flera olika supportavdelningar där du kan bygga upp din erfarenhet genom att lära dig allt om diverse system och arbetsgivarens mjuk/hårdvara. Du som brinner för teknik bör inte ha några svårigheter att tillämpa just din expertis.

Genomsnittslön för IT-support

En genomsnittlön för dig med gymnasial utbildning är 24 000 kronor per månad. Har du en högskoleutbildning kan ett jobb inom IT-support ge dig 30 000-35 000 kronor. De högsta lönerna finner du inom den privata sektorn i större städer så som Stockholm och Göteborg. Ibland finns det även en stor efterfrågan på kunnig IT-personal på mindre orter och där har du möjlighet att förhandla dig till en bra lön. Om du utbildar dig och håller dig uppdaterad om den senaste tekniken ökar du dina chanser för ett välfyllt lönekuvert.

Expandera/ minimera

Genomsnittslön

32000 Kr

Dela på sociala medier

Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Ladda upp ditt CV!
Öka din synlighet mot arbetsgivare.

Genomsnittslön per ort

Stockholm 35000 Kr
Göteborg 32000 Kr
Malmö 31100 Kr
Karlstad 30200 Kr
Varberg 29000 Kr

Orter med flest jobb

  • Stockholm
  • Göteborg
  • Malmö
  • Karlstad
  • Varberg

Topp 5 lärosäten

  • Stockholms Universitet
  • KTH
  • Komvux
  • Göteborgs Universitet
  • Lunds Universitet

Antal års erfarenhet

0 - 1 år 7%
1 - 2 år 2%
2 - 5 år 7%
5 - 10 år 18%
+10 år 66%

Utbildningar

  • Yrkesutbildad
  • Universitet/Högskola
  • Gymnasieskola eller motsvarande
  • Magister eller Civilingenjörsexamen
  • Doktorand